PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ

2015/2016




Motto:

A educa azi înseamnă a comunica, a intra în relaţii cu ceilalţi, a fi capabil de a crea condiţii pentru dezvoltarea economică, socială şi pentru păstrarea identităţii culturale.




COMUNA MANASTIREA ,


Este situată în extremitatea de sud-est a judeţului Călăraşi , în Lunca Dunării , la o distanţă de 95 km. de Bucureşti , la 30 km. de municipiul Olteniţa şi la 40 km. de municipiul Călăraşi, reşedinţa de judeţ, pe D.N.- 31., având în componenţă satele : Mânăstirea , Coconi şi Sultana . Distanţa dintre aceste localităţi , aşezate de-a lungul D . J. 301 este de 8 km. Suprafaţa intravilanului este de 414 ha., iar suprafaţa totală este de 10.559ha.

Prima menţiune documentară despre aşezarea Cornăţel ( azi Mânăstirea ) se află în documentul de la 1 iunie 1526 , “ prin care Radu de la Afumaţi întăreşte lui Jupan Neagoe cel vistier , soţiei acestuia Captea , cumnatului acestuia Jupan Staico si Jupanului Parvan treizeci şi unu de sate şi părti de sate , o avere uriaşă . Printre aceste sate sunt şi câteva din sudul judeţului Călăraşi:

………Olteniţa toată şi Ulmenii toţi şi Clinciul jumătate şi Chiseletul tot şi Cornăţelul tot …..” citat din CONSTANTIN C. GIURESCU - CORNĂŢELUL ( monografie ) Un vechi oraş al Ţării Româneşti.

La 12 ani mai târziu , la 5 mai 1538 , Cornăţelul era târg , care după mai puţin de patru decenii este numit de Alexandru – Voievod “ oraşul domniei mele “, deci aşezare cu caracter urban. Numele de Cornăţel se trage de la o pădure de corn aflată în apropierea satului, azi rezervaţia naturală Ciornuleasa. Se spune că la Cornăţel a existat o mănăstire de la care se trage numele actual al aşezării. Matei Basarab în anul 1648 a ridicat o biserică din piatră ( biserica SF. Dumitru din comuna Mânăstirea, monument istoric şi artistic de arhitectură şi pictură – sfânta biserică din Mânăstirea, locaş de continuă încreştinare şi de sfinţire, prezintă o importanţă uriaşă pentru trecutul localităţii).

Oraşul Cornăţel, pentru că aşa se numea actuala aşezare era o importantă schelă la Dunăre a drumului comercial Târgovişte-Bucureşti-Cornăţel, loc de încărcare pe corăbii a produselor ţării către Orient.

În catagrafia din 1810, unde aşezarea acum devenită sat şi cu numele schimbat în Mânăstirea este trecută cu 83 de case şi 505 suflete , se specifica în ce priveşte originea ,, români, sârbi “. Până astăzi s-a păstrat în partea de nord – vest a aşezării un număr important de aşa zişi ,, sârbi “ , în realitate bulgari . Ulterior pe teritoriul comunei s-au mai stabilit greci, rromi, unguri, evrei.

În trecut, cea mai mare parte a teritoriului comunei era proprietatea domeniilor regale şi a moşierilor care stăpâneau peste 4.000 ha. , în timp ce ţăranii săraci deţineau abia a zecea parte din suprafaţa arabilă existentă .

Încă din primele atestări documentare localitatea a fost şi este renumită prin târgurile care se organizează duminica în satul Mânăstirea ceea ce permite un schimb de mărfuri cu satele vecine.

În anii următori colectivizării agriculturii , populaţia muncea, în general, în C.A.P.-uri , iar odată cu dezvoltarea unor unităţi industriale din apropierea comunei , o mare parte din populaţie devine navetistă.

Astfel peste 50 % din populaţia aptă de muncă era angajată în unităţi industriale din oraşele Olteniţa şi Călăraşi .

Ca şi în alte localităţi , dezvoltarea agriculturii şi zootehniei pe baze socialiste , a implicat investiţii mari , concretizate în construcţia a numeroase grajduri , magazii , sedii C.A.P. , silozuri , etc., în schimbul unor producţii mici , ineficiente .

Finele anilor ‘ 89 şi începutul anilor ‘ 90 au adus cu ei nu numai desfiinţarea C.A.P.-urilor ca formă de organizare a muncii colective , dar şi relansarea agriculturii pe baze private , pe baza legilor economiei de piaţă.

La data de 01.01.2001 conform datelor statistice din registrul agricol, numărul populaţiei comunei se cifra la 6.198 locuitori .

Se constată o creştere a populaţiei şi ca urmare a revenirii în comună a foştilor locuitori plecaţi la oraşe.

În momentul actual, principala activitate economică o reprezintă agricultura . Aceasta se desfăşoară pe o suprafaţă de 10.145 ha.,în mai multe societăţi comerciale , societăţi agricole , asociaţii familiale , toate cu capital privat , micii producători ( aşa zişii producători individuali ) , reprezentând sub 5 % din total suprafaţă arabilă . Căile de comunicaţii ce străbat teritoriul comunei sunt: D.N. 31 Olteniţa – Călăraşi pe o distanţă de 5 km., două drumuri judeţene pe o distanţă totală de 20 km. şi o reţea de străzi şi drumuri comunale în lungime totală de 45 km. Drumurile asfaltate însumează 25 km. În localitate , se fac simţite câteva elemente de urbanizare :

- 4 blocuri cu un număr total de 36 de apartamente;

- canalizare în lungime de 1 km. în satul Mânăstirea ;

- 8 km. lungime instalaţie de apă potabilă în satul Mânăstirea , (un proiect în derulare pentru satul Sultana – alimentare cu apă , un proiect de pietruire drumuri + trotuare 14 km. Lungime, în derulare );

- centrală telefonică digitală ultramodernă , care să permită conectarea tuturor locuitorilor ;





Pornind de la aceste date generale, vom realiza o analiză SWOT pe baza următoarelor criterii:



Criteriul FIZICO-GEOGRAFIC


Puncte tari:

Puncte slabe :

Oportunităţi :

Ameninţări :


Criteriul infrastructurii (de acces, edilitarĂ Şi social- culturalĂ)


Puncte tari :

Puncte slabe :


Oportunităţi :


Ameninţări :


CRITERIUL ECONOMIC


Puncte tari ;

Puncte slabe :

Oportunităţi:

Ameninţări :


CRITERIUL DEMOGRAFIC


Puncte tari:

Puncte slabe :

Oportunităţi :

Ameninţări :


CRITERIUL ECOLOGIC


Puncte tari:

Puncte slabe :


Oportunităţi :

Ameninţari :


Satul a fost şi va rămâne un moment al istoriei, al fiinţei noastre naţionale, leagăn al etnogenezei, al credinţei în Dumnezeu, al existenţei şi trăiniciei noastre milenare. În cadrul comunităţii rurale, şcoala este un tipar şi un factor de trasformare a indivizilor.

Şcoala din localitate funcţionează din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, iar documentele din arhiva şcolii datează din 1917. De-a lungul timpului au fost înregistrate transformări în organizarea şcolii şi schimbări de denumire : 1917-1938 – Şcoala Generală cu clasele I-IV ; 1938-1951 – Şcoala Generală cu clasele I-V ; 1951-1965 – Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-VIII ; 1965-1990 - Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-X ; 1990-2003 - Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-VIII ; Şcoala cu clasele I-VIII « Matei Basarab »

În şcoală funcţionează 20 de clase repartizate astfel : 9 pentru clasele I-IV ; 9 pentru clasele V-VIII ; 2 pentru SAM şi un număr de 26 de cadre didactice, din care 24 de cultură generală, un profesor discipline tehnice şi un maistru instructor.

Ponderea personalului de predare calificat este de 98%. Toate cadrele didactice au fost şi sunt preocupate de formarea continuă, participând la examenele de susţinere a gradelor didactice şi la cursuri de formare organizate la nivel universitar, de CCD şi ISJ

La nivelul şcolii au existat preocupări pentru realizarea şi implementarea unor proiecte, având o experienţă de peste patru ani, şcoala bucurându-se de o bună apreciere la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean. Elevii şcolii au participat la numeroase concursuri şcolare şi extraşcolare, obţinând rezultate bune.

În cadrul comunităţii şcoala ocupă un loc central, deoarece se află în relaţii de interdependenţă cu instituţii şi parteneri ai localităţii.

Şcoala are rolul să–l pregătească pe copil pentru o lume în schimbare, să asigure integrarea socială a tuturor elevilor, să egaleze şansele de reuşită şi educaţie ale fiecărui copil, să deschidă orizontul cultural al acestuia, încurajând schimbarea de atitudine la nivelul membrilor comunităţii. Sprijină schimbarea în educaţie, asumând-o ca pe un proces de grup în care toţi învaţă împreună noi modalităţi de a face educaţie şi cultură.

Şcoala este caracterizată printr-un ethos profesional înalt. Valorile dominante sunt: egalitate, cooperare, munca în echipă, respect reciproc, ataşament faţă de copii, respect pentru profesie, libertate de exprimare, receptivitate la nou, creativitate, entuziasm şi dorinţă de afirmare.

Se întâlnesc şi cazuri de elitism profesional, individualism, competiţie, rutină, conservatorism şi automulţumire.

În ceea ce priveşte climatul organizaţiei şcolare, am putea spune că este un climat deschis caracterizat prin dinamism şi un grad de angajare a membrilor instituţiei şcolare, este un climat stimulativ care oferă satisfacţii, relaţiile dintre cadrele didactice fiind deschise, colegiale, de respect şi de sprijin reciproc. Directorul este deschis şi ascultă sugestiile profesorilor, îi sprijină şi evită un control birocratic.

Toate acestea se reflectă pozitiv în activitatea instructiv- educativă şi în conduita cadrelor didactice.

Pentru a realiza o bună diagnoză a organizaţiei şcolare vom apela la metoda SWOT, analizând informaţiile atât de tip cantitativ, cât şi calitativ pe următoarele paliere: oferta curriculară, resurse umane, materiale şi financiare şi relaţiile cu comunitatea.


Oferta curriculară:

Puncte tari:

Puncte slabe:

Oportunităţi:

Ameninţări:



Resurse umane: - Elevi


Puncte tari:

Puncte slabe:

Oportunităţi:

Ameninţări:


Resurse umane: - profesori:


Puncte tari:

Puncte slabe:

Oportunităţi:

Ameninţări:


Resurse materiale şi financiare

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI


Relaţiile cu comunitatea

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI


VIZIUNEA ŞCOLII: Onorându-şi statutul de şcoală cu tradiţie în pregătirea elevilor, Şcoala „Matei Basarab” Mânăstirea este dedicată dezvoltării personale şi profesionale a elevilor în condiţii de calitate a procesului educaţional asigurându-le şanse de integrare socială în comunitate şi de continuare a învăţării.

Oval 2 Oval 3 Oval 4 Oval 5 Oval 6 Oval 7 Oval 8 Oval 9 Oval 10 Oval 11 Line 12 Line 13 Line 14 Line 15 Line 16 Line 17 Line 18 Line 19 AutoShape 20







































MISIUNEA ŞCOLII

Interacţiunea şcolii cu mediul social, cultural şi economic urmăreşte transformarea acesteia într-un centru de resurse educaţionale, culturale şi de servicii oferite comunităţii printr-un program bogat de activităţi extra-curriculare, prin existenţa unor politici şcolare de dezvoltare a spiritului civic al elevilor şi prin prezenţa în permanenţă în şcoală a membrilor comunităţii.










În urma analizei detaliate bazată pe metoda SWOT şi ca răspuns la întrebările: De ce, Ce, Cum, Cine, Cu ce, Când, referitoare atât la unitatea şcolară, cât şi la comunitate, au fost identificate nevoile prioritare pe care dorim să le soluţionăm, deoarece considerăm că prin dezvoltarea gradului de civilizaţie şi cultură al locuitorilor pot fi soluţionate şi celelalte nevoi latente (legate de ecologie, sociale, economice, etc.).


Ca urmare a identificării nevoilor concrete de educaţie existente la nivelul comunităţii ne propunem următoarele ţinte strategice în vederea soluţionării acestora:


Realizarea ţintelor propuse vor duce la rezolvarea nevoilor prioritare ale şcolii şi comunităţii ce vizează sensibilizarea şi formarea elevilor şi a membrilor comunităţii în spiritul unei societăţi democratice bazată pe spirit critic, inovaţie, iniţiativă, cooperare, comunicare, păstrarea tradiţiilor şi obiceiurilor locale, creşterea randamentului şcolar, valorificarea potenţialului turistic, etc. Nerezolvarea acestor nevoi poate duce la:

Ţinta

Opţiunea curriculară

Opţiunea financiară şi a dotărilor materiale

Opţiunea investiţiei în resursa umană

Opţiunea relaţiilor comunitare

Adecvarea ofertei educaţionale la nevoile şi cerinţele comunităţii pentru ca şcoala să devină centrul cultural-educativ al acesteia.

Introducerea în CDŞ a unor discipline

oferta şcolii să cuprindă CDŞ-uri legate de istoria, folclorul, tradiţii, obiceiuri, meşteşuguri la nivelul localităţii.

Achiziţionarea de mijloace necesare desfăşurării activităţilor (instalaţii de sonorizare, mijloace audio-video, aparat foto, costume populare, instrumente muzicale)

Programe de formare a cadrelor didactice, a părinţilor, a meşterilor locali pentru comunicare şi participare.

Solicitarea membrilor comunităţii pentru sprijinul oferit de persoane cu abilităţi în domeniu.

Formarea unei atitudini deschise în relaţiile profesor-elev pentru crearea unui climat favorabil obţinerii performanţelor. (Învăţarea centrată pe elev)

- Familiarizarea cadrelor didactice cu strategiile moderne de predare învăţare prin organizarea în şcoală a unor cursuri de predare

- Proiectarea şi desfăşurarea lecţiilor prin respectarea principiilor didactice şi promovarea învăţării centrate pe elev.

- Elaborarea CDŞ şi CDL în raport cu opţiunile, aptitudinile şi interesele elevilor şi părinţilor

- Crearea unui program de pregătire special pentru elevii cu nevoi speciale

- Încurajarea şi stimularea elevilor pentru participarea la concursuri, sesiuni de referate etc

- Achiziţionarea unor materiale didactice care să vină în sprijinul cadrelor didactice în vederea desfăşurării activităţilor la clasă.

- Susţinerea unor activităţi demonstrative în cadrul comisiilor metodice şi efectuarea unor asistenţe la ore care să urmărească învăţarea centrată pe elev.

- Aplicarea unor chestionare elevilor şi părinţilor în vederea stabilirii CDŞ-ului şi CDL-ului.

- Organizarea orelor de meditaţii şi consultaţii.


- Organizarea şi desfăşurarea tuturor etapelor concursurilor şcolare, stimularea cu premii a tuturor elevilor care participă la faza judeţeană.

- Programe de formare a cadrelor didactice în vederea însuşirii noilor metode de predare şi învăţare.


- Organizarea unor întâlniri comune elevi – părinţi – profesori în vederea stabilirii CDŞ-urilor şi CDL-urilor respectând specificul zonei şi al şcolii în care ne aflăm.


- Depistarea elevilor, cu aptitudini, pe discipline, stabilirea programului de pregătire suplimentară şi desfăşurarea tuturor etapelor concursurilor şcolare în vederea unei selecţii riguroase.


- Înfiinţarea unui centru de excelenţă.

- Atragerea de fonduri de la comunitatea locală în vederea achiziţionării materialelor didactice şi formarea continuă a cadrelor didactice.


- Învitarea membrilor Comisiei de asigurarea calităţii în învăţământ la activităţile demonstrative, dezbateri pe marginea acestuia şi la întocmirea raportului de autoevaluare privind principiul 5 – „Învăţarea centrată pe elev”


- Consultarea membrilor comunităţii în stabilirea CDL-urilor la clasele SAM


- Obţinerea de fonduri din partea comunităţii în vederea premierii elevilor cu rezultate deosebite.

Implementarea în şcoală a sistemului naţional pentru asigurarea calităţii în vederea îmbunătăţii calităţii procesului de învăţământ.

- Elaborarea unui plan de acţiune în asigurarea calităţii în educaţie

- Implementarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurarea calităţii în activitatea educativă şi cea managerială

- Realizarea anuală a unui raport de evaluare internă privind calitatea educaţiei în şcoală

- Modernizarea centrului de documentare şi informare şi achiziţia de software educaţional.

Implicarea cadrelor didactice ce au participat la cursuri de formare în implementarea sistemului de asigurare a calităţii.


Invitarea membrilor Comisiei de asigurarea calităţii în învăţământ la activităţile demonstrative, dezbateri pe marginea acestuia şi la întocmirea raportului de autoevaluare

Creşterea ofertei de activităţi extraşcolare şi a ofertei de petrecere a timpului liber.

Promovarea la toate disciplinele a unor activităţi care să vizeze comunicarea deschisă şi responsabilă între profesori şi elevi

Achiziţionarea unor mijloace didactice auxiliare (aparat foto, cameră video, etc.)

Formarea cadrelor didactice şi motivarea suplimentară a personalului din fonduri extrabugetare, din sponsorizări, donaţii şi prime de 2%

Realizarea unor activităţi comune comunitate-şcoală la nivelul acesteia şi extraşcolar

Dezvoltarea relaţiilor comunitare

- Educarea elevilor prin disciplinele de bază şi prin CDŞ pentru parteneriat şi cooperare în comunitate

- Formarea şi motivarea personalului şcolii prin promovarea unei atitudini deschise faţă de comunitate

- Tipărirea şi răspândirea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri, etc.)

- Atragerea unor donaţii şi sponsorizări (5 burse) de la genţii economici din zonă pentru elevii cu rezultate deosebite

- Programe de formare pentru cadrele didactice, părinţi şi reprezentanţi ai comunităţii în domeniul comunicării

- Program de consultanţă acordat de diriginţi părinţilor minim o oră pe lună.

- Realizarea în comun a unor activităţi şcolare şi extraşcolare

- Conceperea unor acţiuni cu agenţii economici şi comunitatea în regim de parteneriat.

Educarea tinerei generaţii în spiritul păstrării culturii, tradiţiilor şi obiceiurilor locale

Introducerea în CDŞ a unor discipline

oferta şcolii să cuprindă CDŞ-uri legate de folclorul, tradiţii, obiceiuri, meşteşuguri la nivelul localităţii

Achiziţionarea de mijloace necesare desfăşurării activităţilor (instalaţii de sonorizare, mijloace audio-video, aparat foto, costume populare, instrumente muzicale)

Programe de formare, a cadrelor didactice, a părinţilor, a meşterilor locali pentru comunicare şi participare.

Solicitarea membrilor comunităţii pentru sprijinul oferit de persoane cu abilităţi în domeniu.

Atragerea de resurse financiare şi dezvoltarea bazei materiale

Educarea elevilor prin disciplinele de bază în spiritul economiei de piaţă.

Tipărirea şi răspândirea unor materiale

Achiziţionarea de mijloace moderne de calcul;

Formarea personalului didactic în cadrul unei şcoli de afaceri

Realizarea unor parteneriate cu diferiţi agenţi economici, Camera de Comerţ şi Industrie care să sprijine şi să desfăşoare activităţi în comun cu şcoala.

Popularizarea potenţialului turistic în vederea atragerii unor investitori şi a turiştilor

Educarea elevilor prin curriculum naţional (organizarea unor excursii în orizontul local, drumeţii, concursuri)

Achiziţionarea de biciclete, aparat foto, cameră video, calculator, imprimantă.

Organizarea de întâlniri comune elevi- părinţi- reprezentanţi ai mediului

Realizarea unor activităţi extraşcolare la care să participe reprezentanţi din toate domeniile.


11