2015/2016
Motto:
A educa azi înseamnă a comunica, a intra în relaţii cu ceilalţi, a fi capabil de a crea condiţii pentru dezvoltarea economică, socială şi pentru păstrarea identităţii culturale.
COMUNA MANASTIREA ,
Este situată în extremitatea de sud-est a judeţului Călăraşi , în Lunca Dunării , la o distanţă de 95 km. de Bucureşti , la 30 km. de municipiul Olteniţa şi la 40 km. de municipiul Călăraşi, reşedinţa de judeţ, pe D.N.- 31., având în componenţă satele : Mânăstirea , Coconi şi Sultana . Distanţa dintre aceste localităţi , aşezate de-a lungul D . J. 301 este de 8 km. Suprafaţa intravilanului este de 414 ha., iar suprafaţa totală este de 10.559ha.
Prima menţiune documentară despre aşezarea Cornăţel ( azi Mânăstirea ) se află în documentul de la 1 iunie 1526 , “ prin care Radu de la Afumaţi întăreşte lui Jupan Neagoe cel vistier , soţiei acestuia Captea , cumnatului acestuia Jupan Staico si Jupanului Parvan treizeci şi unu de sate şi părti de sate , o avere uriaşă . Printre aceste sate sunt şi câteva din sudul judeţului Călăraşi:
………Olteniţa toată şi Ulmenii toţi şi Clinciul jumătate şi Chiseletul tot şi Cornăţelul tot …..” citat din CONSTANTIN C. GIURESCU - CORNĂŢELUL ( monografie ) Un vechi oraş al Ţării Româneşti.
La 12 ani mai târziu , la 5 mai 1538 , Cornăţelul era târg , care după mai puţin de patru decenii este numit de Alexandru – Voievod “ oraşul domniei mele “, deci aşezare cu caracter urban. Numele de Cornăţel se trage de la o pădure de corn aflată în apropierea satului, azi rezervaţia naturală Ciornuleasa. Se spune că la Cornăţel a existat o mănăstire de la care se trage numele actual al aşezării. Matei Basarab în anul 1648 a ridicat o biserică din piatră ( biserica SF. Dumitru din comuna Mânăstirea, monument istoric şi artistic de arhitectură şi pictură – sfânta biserică din Mânăstirea, locaş de continuă încreştinare şi de sfinţire, prezintă o importanţă uriaşă pentru trecutul localităţii).
Oraşul Cornăţel, pentru că aşa se numea actuala aşezare era o importantă schelă la Dunăre a drumului comercial Târgovişte-Bucureşti-Cornăţel, loc de încărcare pe corăbii a produselor ţării către Orient.
În catagrafia din 1810, unde aşezarea acum devenită sat şi cu numele schimbat în Mânăstirea este trecută cu 83 de case şi 505 suflete , se specifica în ce priveşte originea ,, români, sârbi “. Până astăzi s-a păstrat în partea de nord – vest a aşezării un număr important de aşa zişi ,, sârbi “ , în realitate bulgari . Ulterior pe teritoriul comunei s-au mai stabilit greci, rromi, unguri, evrei.
În trecut, cea mai mare parte a teritoriului comunei era proprietatea domeniilor regale şi a moşierilor care stăpâneau peste 4.000 ha. , în timp ce ţăranii săraci deţineau abia a zecea parte din suprafaţa arabilă existentă .
Încă din primele atestări documentare localitatea a fost şi este renumită prin târgurile care se organizează duminica în satul Mânăstirea ceea ce permite un schimb de mărfuri cu satele vecine.
În anii următori colectivizării agriculturii , populaţia muncea, în general, în C.A.P.-uri , iar odată cu dezvoltarea unor unităţi industriale din apropierea comunei , o mare parte din populaţie devine navetistă.
Astfel peste 50 % din populaţia aptă de muncă era angajată în unităţi industriale din oraşele Olteniţa şi Călăraşi .
Ca şi în alte localităţi , dezvoltarea agriculturii şi zootehniei pe baze socialiste , a implicat investiţii mari , concretizate în construcţia a numeroase grajduri , magazii , sedii C.A.P. , silozuri , etc., în schimbul unor producţii mici , ineficiente .
Finele anilor ‘ 89 şi începutul anilor ‘ 90 au adus cu ei nu numai desfiinţarea C.A.P.-urilor ca formă de organizare a muncii colective , dar şi relansarea agriculturii pe baze private , pe baza legilor economiei de piaţă.
La data de 01.01.2001 conform datelor statistice din registrul agricol, numărul populaţiei comunei se cifra la 6.198 locuitori .
Se constată o creştere a populaţiei şi ca urmare a revenirii în comună a foştilor locuitori plecaţi la oraşe.
În momentul actual, principala activitate economică o reprezintă agricultura . Aceasta se desfăşoară pe o suprafaţă de 10.145 ha.,în mai multe societăţi comerciale , societăţi agricole , asociaţii familiale , toate cu capital privat , micii producători ( aşa zişii producători individuali ) , reprezentând sub 5 % din total suprafaţă arabilă . Căile de comunicaţii ce străbat teritoriul comunei sunt: D.N. 31 Olteniţa – Călăraşi pe o distanţă de 5 km., două drumuri judeţene pe o distanţă totală de 20 km. şi o reţea de străzi şi drumuri comunale în lungime totală de 45 km. Drumurile asfaltate însumează 25 km. În localitate , se fac simţite câteva elemente de urbanizare :
- 4 blocuri cu un număr total de 36 de apartamente;
- canalizare în lungime de 1 km. în satul Mânăstirea ;
- 8 km. lungime instalaţie de apă potabilă în satul Mânăstirea , (un proiect în derulare pentru satul Sultana – alimentare cu apă , un proiect de pietruire drumuri + trotuare 14 km. Lungime, în derulare );
- centrală telefonică digitală ultramodernă , care să permită conectarea tuturor locuitorilor ;
televiziune prin cablu ;
Pornind de la aceste date generale, vom realiza o analiză SWOT pe baza următoarelor criterii:
Criteriul FIZICO-GEOGRAFIC
Puncte tari:
Teren neted
Altitudine joasă
Durata de strălucire a soarelui ridicată şi temperaturi medii anuale de peste 10 grade C favorabile culturilor cerealiere şi plantelor tehnice
Predominanţa solurilor cu grad de fertilitate bună şi foarte bună
Gradul redus de degradare a solului
Puncte slabe :
Precipitaţii scăzute
Apariţia fenomenului de secetă
Oportunităţi :
Utilizarea potenţialului natural poate fi realizată prin promovarea unor investiţii în exploatările agricole, precum şi prin îmbunătăţirea procesării şi marketingului produselor agricole
Ameninţări :
Extinderea unor fenomene naturale restrictive care pot conduce la calamităţi (secete, inundaţii)
Criteriul infrastructurii (de acces, edilitarĂ Şi social- culturalĂ)
Puncte tari :
Alimentarea cu energie electrică în procent de 98%
Existenţa căilor de comunicaţie
Grad ridicat de racordare la reţeaua telefonică şi a televiziunii prin cablu.
Puncte slabe :
Starea drumurilor comunale este precară
Alimentarea gospodăriilor cu apă potabilă de la reţea este deficitară
Alimentarea cu gaze este inexistentă
Frecvenţa sporadică a unor elevi la cursuri datorată nivelului scăzut de instruire a populaţiei
Asistenţă socială deficitară
Lipsa unui spaţiu cultural
Oportunităţi :
Infrastructura fizică trebuie înbunătăţită în patru sectoare de prioritate : drumuri comunale, apă potabilă, reţea de canalizare, reţea de distribuire a gazelor
Promovarea unor programme complementare Programului SAPARD pentru realizarea infrastructurii de sănătate şi învăţământ
Ameninţări :
Lipsa unei infrastructuri corespunzătoare duce la scăderea gradului de cultură şi civilizaţie
CRITERIUL ECONOMIC
Puncte tari ;
Potenţialul ridicat al terenului agricol
Ponderea ridicată a terenului arabil în totalul suprafeţei agricole
Predominanţa culturilor cerealiere
Creşterea ponderii sectorului privat
Puncte slabe :
Nivelul scăzut al productivităţii
Perpetuarea declinului producţiei agricole
Reducerea efectivelor de animale
Practicarea unei agriculturi de subsistenţă
Activiatate turistică redusă
Activitatea inustrială slab reprezentată
Slaba funcţionalitate a sistemului de irigaţie
Oportunităţi:
Îmbunătăţirea sistemului de irigaţii
Valorificarea potenţialului turistic
Existenţa unui segment important de tineri în spaţiul rural care trebuie susţinuţi prin politici specifice pentru a deveni conducători de ferme.
Promovarea unor investiţii pentru dezvoltarea şi diversificarea activităţilor economice (meşteşugurile, apicultura, agroturismul etc.)
Ameninţări :
Lipsa mijloacelor financiare şi absenţa unui sistem de management eficient şi performant
Predominanţa persoanelor vârstnice la conducerea fermelor duce la capacitatea scăzută de adaptare a sistemelor de producţie la cerinţele economiei de piaţă.
Absenţa pieţelor specializate şi a sistemelor de creditare preferenţiale.
CRITERIUL DEMOGRAFIC
Puncte tari:
Forţa de muncă disponibilă
Populaţia comunei este în creştere
Puncte slabe :
Grad scăzut de instruire a populaţiei
Tinerii nu au calitatea de proprietari asupra pământului decât în mică măsură, exploataţiile fiind conduse de persoane în vârstă
Lipsa cunoştiinţelor de agricultură pentru populaţia tânără
Ponderea ridicată a locuitorilor care practică o agricultură de subsistenţă, fără a avea o a doua ocupaţie
Rata mare a şomajului
Oportunităţi :
Pot fi iniţiate politici specifice pentru femeile şi tinerii din localitate prin dezvoltarea şi diversificarea activităţilor economice
Îmbunătăţirea procesului de instruire profesională
Creare grupurilor de producători care să utilizeze potenţialul de forţă de muncă existent
Ameninţări :
Absenţa altor activităţi neagricole nu stimulează rămânerea tinerilor în localitate
Fără crearea a noi locuri de muncă există pericolul unei instabilităţi sociale
CRITERIUL ECOLOGIC
Puncte tari:
Lipsa surselor de poluare a aerului
Ecologizarea pe cale naturală a unor suprafeţe de terenuri agricole prin nefolosirea temporară a acestora
Puncte slabe :
Ape şi soluri poluate
Oportunităţi :
Monitorizarea mediului pentru toate proiectele pentru evitarea impactului negativ al acestora asupra mediului
Ameninţari :
Practicarea unor metode agricole neecologice
Satul a fost şi va rămâne un moment al istoriei, al fiinţei noastre naţionale, leagăn al etnogenezei, al credinţei în Dumnezeu, al existenţei şi trăiniciei noastre milenare. În cadrul comunităţii rurale, şcoala este un tipar şi un factor de trasformare a indivizilor.
Şcoala din localitate funcţionează din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, iar documentele din arhiva şcolii datează din 1917. De-a lungul timpului au fost înregistrate transformări în organizarea şcolii şi schimbări de denumire : 1917-1938 – Şcoala Generală cu clasele I-IV ; 1938-1951 – Şcoala Generală cu clasele I-V ; 1951-1965 – Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-VIII ; 1965-1990 - Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-X ; 1990-2003 - Şcoala Generală Nr. 1 cu clasele I-VIII ; Şcoala cu clasele I-VIII « Matei Basarab »
În şcoală funcţionează 20 de clase repartizate astfel : 9 pentru clasele I-IV ; 9 pentru clasele V-VIII ; 2 pentru SAM şi un număr de 26 de cadre didactice, din care 24 de cultură generală, un profesor discipline tehnice şi un maistru instructor.
Ponderea personalului de predare calificat este de 98%. Toate cadrele didactice au fost şi sunt preocupate de formarea continuă, participând la examenele de susţinere a gradelor didactice şi la cursuri de formare organizate la nivel universitar, de CCD şi ISJ
La nivelul şcolii au existat preocupări pentru realizarea şi implementarea unor proiecte, având o experienţă de peste patru ani, şcoala bucurându-se de o bună apreciere la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean. Elevii şcolii au participat la numeroase concursuri şcolare şi extraşcolare, obţinând rezultate bune.
În cadrul comunităţii şcoala ocupă un loc central, deoarece se află în relaţii de interdependenţă cu instituţii şi parteneri ai localităţii.
Şcoala are rolul să–l pregătească pe copil pentru o lume în schimbare, să asigure integrarea socială a tuturor elevilor, să egaleze şansele de reuşită şi educaţie ale fiecărui copil, să deschidă orizontul cultural al acestuia, încurajând schimbarea de atitudine la nivelul membrilor comunităţii. Sprijină schimbarea în educaţie, asumând-o ca pe un proces de grup în care toţi învaţă împreună noi modalităţi de a face educaţie şi cultură.
Şcoala este caracterizată printr-un ethos profesional înalt. Valorile dominante sunt: egalitate, cooperare, munca în echipă, respect reciproc, ataşament faţă de copii, respect pentru profesie, libertate de exprimare, receptivitate la nou, creativitate, entuziasm şi dorinţă de afirmare.
Se întâlnesc şi cazuri de elitism profesional, individualism, competiţie, rutină, conservatorism şi automulţumire.
În ceea ce priveşte climatul organizaţiei şcolare, am putea spune că este un climat deschis caracterizat prin dinamism şi un grad de angajare a membrilor instituţiei şcolare, este un climat stimulativ care oferă satisfacţii, relaţiile dintre cadrele didactice fiind deschise, colegiale, de respect şi de sprijin reciproc. Directorul este deschis şi ascultă sugestiile profesorilor, îi sprijină şi evită un control birocratic.
Toate acestea se reflectă pozitiv în activitatea instructiv- educativă şi în conduita cadrelor didactice.
Pentru a realiza o bună diagnoză a organizaţiei şcolare vom apela la metoda SWOT, analizând informaţiile atât de tip cantitativ, cât şi calitativ pe următoarele paliere: oferta curriculară, resurse umane, materiale şi financiare şi relaţiile cu comunitatea.
Oferta curriculară:
Puncte tari:
Pentru fiecare nivel de şcolarizare şcoala dispune de întregul material curricular (planuri de învăţământ, programe şcolare, programe şcolare alternative, auxiliare curriculare – manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare, culegeri de probleme, îndrumătoare).
Administrativ – opţiunile se fac în funcţie de decizia majorităţii elevilor clasei, părinţilor şi nevoilor locale.
Puncte slabe:
Organizarea defectuoasă a CDŞ.
Resurse umane - insuficienta diversitate a cadrelor didactice în raport cu solicitările tuturor părinţilor şi elevilor.
Activităţile extracurriculare şi CDŞ-ul nu permit dezvoltarea armonioasă a tuturor faţetelor personalităţii elevilor.
Curriculum nu oferă suficiente oportunităţi de învăţare şi nici suport pentru rezolvarea problemelor comunităţii.
Oportunităţi:
Valorificarea disponibilităţilor de formare a cadrelor didactice.
Dezvoltarea CDŞ-urilor care oferă posibilitatea informării şi cunoaşterii în diferite domenii de activitate pentru dezvoltarea abilităţilor şi aptitudinilor elevilor.
Oferta CDŞ-urilor contribuie la dezvoltarea unei motivaţii intrinseci pentru învăţare şi integrare socială.
Ameninţări:
Insuficienta diversificare a CDŞ-urilor la cerinţele şi solicitările părinţilor, elevilor şi comunităţii.
Baza materială existentă nu permite realizarea tuturor opţiunilor beneficiarilor
Comunicarea deficitară între şcoală, CCD, inspectorate şcolare, parteneri şi comunitatea locală poate afecta buna organizare a curriculumului şcolii.
Puncte tari:
Creşterea numărului de elevi în şcoală.
Procentul de promovabilitate ridicat (93%).
Promovarea examenelor naţionale (95% - 2004).
Cuprinderea tuturor absolvenţilor într-o formă superioară de învăţământ (65% - liceu, 35% SAM).
Participarea şi rezultatele bune obţinute la concursurile extracurriculare („Educaţie rutieră – educaţie pentru viaţă”, „Cu viaţa mea apăr viaţa – protecţie civilă”, „Sanitarii pricepuţi”, „Cultură şi civilizaţie”, „Serbarea Şcolilor Călărăşene”, „Caravana informatică”) precum şi la concursurile pe discipline (Locul I la Educaţie tehnologică, faza judeţeană şi locul 20 la faza naţională, două premii III la Limba şi literatura română la faza judeţeană, 4 menţiuni la Biologie)
Rata abandonului şcolar de 0,66%
Ponderea elevilor cu rezultate bune şi foarte bune 65%.
Puncte slabe:
Frecvenţă sporadică la orele de curs a unor elevi
Slaba motivaţie pentru studiu din partea unor elevi şi a unor părinţi
Participarea la olimpiadele şcolare la toate disciplinele şi obţinerea unor rezultate care să ne onoreze
Slaba participare a elevilor la orele de meditaţii şi consultaţii organizate în cadrul şcolii
Lipsa educaţiei pentru valorile autentice
Marginalizarea unor elevi prin scăderea capacităţii lor de integrare în societate din cauza lipsei de informaţii faţă de mediul în care trăiesc.
Lipsa sentimentului de apartenenţă la spiritul comunitar.
Oportunităţi:
Desemnarea unei comisii de aducere la şcoală a elevilor cu frecvenţă sporadică
Implicarea activă a elevilor în activităţi care să valorifice potenţialul lor în funcţie de interesele şi aptitudinile proprii
Desfăşurarea unor activităţi care să vizeze lucrul pe grupe sau în echipă cu scopul integrării în societate.
Ameninţări:
Provenienţa unor elevi din rândul unor familii dezorganizate, cu stare materială precară, lipsă de educaţie
Frecvenţa sporadică a unor elevi poate duce la abandon şcolar
Marginalizarea unor elevi poate scădea capacitatea lor de integrare în societate.
Resurse umane: - profesori:
Puncte tari:
Ocuparea posturilor cu personal didactic calificat în proporţie de 98%
Personal didactic din localitate 80%
Calitatea personalului didactic se distinge printr-o înaltă ţinută profesională realizată prin obţinerea gradelor didactice .
Implicarea cadrelor didactice în realizarea şi implementarea unor proiecte şi programe (Eco-Şcoală, Să învăţăm despre pădure, Comenius I, PHARE RO 2003, ACIS, Educaţie ecologică - KulturKontakt Austria).
Relaţiile interpersonale (profesor – elev, profesor părinţi, profesor – profesor) existente favorizează crearea unui climat educaţional deschis, stimulativ.
Există o bună delimitare a responsabilităţilor cadrelor didactice, dar şi o bună coordonare a acestora
Preocuparea cadrelor didactice pentru formarea elevilor în spiritul pregătirii viitorilor cetăţeni şi dezvoltării tradiţiilor locale.
Cadrele didactice sunt dispuse la schimbare şi au abilităţi pentru negocierea celor mai bune soluţii pentru comunitate.
Puncte slabe:
Slabă participare la cursuri de formare şi perfecţionare datorită accesului la aceste cursuri prin achitare de taxe
Conservatorismul unor cadre didactice privind aspecte precum : organizarea şi desfăşurarea lecţiilor, centrarea activităţii didactice pe nevoile elevului, informatizarea învăţământului etc.
Slabă motivare datorită salariilor mici
Slaba preocupare pentru a-şi asuma noi roluri : facilitatori, mentori, iniţiatori şi consilieri
Valorificarea redusă a resurselor umane şi materiale ale comunităţii
Slaba conştientizare a problemelor comunităţii
Nu întotdeauna cadrele didactice sunt interesate să descopere şi să valorifice potenţialul intelectual şi de aptitudini al elevilor.
Oportunităţi:
Numeroasele întâlniri şi activităţi comune ale cadrelor didactice în afara orelor de curs favorizează împărtăşirea experienţei, creşterea coeziunii Grupului, o comunicare mai bună
Varietatea cursurilor de formare şi perfecţionare organizate de CCD, universităţi
Posibilităţi financiare de stimulare, motivare a cadrelor didactice
Întâlnirile frecvente, ori de câte ori este cazul, între cadrele didactice, părinţi, elevi şi reprezentanţi ai comunităţii (şedinţele cu părinţii la nivelul clasei / şcolii, consultaţiile)
Participarea activă a cadrelor didactice la luarea unor decizii la nivelul şcolii şi comunităţii locale, asumându-şi rolul de facilitator, mentor şi moderator.
Cunoaşterea şi valorificarea cadrului legislativ care să permită participarea activă la parteneriate cu comunitatea.
Ameninţări:
Scăderea motivaţiei şi interesului pentru activităţile profesionale (colaborarea cu părinţii, perfecţionarea, activităţile extracurriculare, confecţionarea materialelor didactice, pregătirea cu profesionalism a lecţiilor etc.)
Scăderea prestigiului cadrelor didactice prin pensionarea unor profesori recunoscuţi pe plan local
Criza de timp a cadrelor didactice datorată actualei situaţii economice reduce implicarea acestora în viaţa şcolară şi socială a comunităţii. Acest lucru se reflectă atât în relaţia profesor-elev, profesor-părinte, profesor-membri ai comunităţii, cât şi în performanţa şcolară a elevilor
Nu toate cadrele didactice au abilitatea de a comunica eficient cu părinţii sau cu factorii extraşcolari.
PUNCTE TARI
starea fizică a spaţiilor şcolare şi încadrarea în normele de igienă corespunzătoare
existenţa laboratoarelor funcţionale pentru anumite discipline : informatică, fizică şi chimie, biologie.
Şcoala dispune de centru de informare şi documentare pentru cadrele didactice, elevi şi membri ai comunităţii cu un fond de carte de 9200 de volume, CD-uri, casete video şi audio, etc
Şcoala dispune de fonduri băneşti extrabugetare (de la comitetul de părinţi, din sponsorizări şi donaţii)
Toate clasele sunt dotate cu mobilier individual conform standardelor ergonomice şi ale noii pedagogii.
Şcoala dispune de spaţiu excedentar neamenajat.
PUNCTE SLABE
nu există o sală amenajată corespunzător desfăşurării activităţilor şcolare şi extraşcolare.
materialul didactic este insuficient, depăşit şi nu corespunde cerinţelor noului curriculum.
fondurile băneşti sunt insuficiente pentru stimularea cadrelor didactice şi elevilor, pentru achiziţionarea unor echipamente şi materiale didactice, pentru întreţinerea spaţiilor şcolare
Lipsa echipamentelor pentru pregătirea practică a claselor cu profil SAM
Lipsa fondurilor pentru reorganizarea spaţiilor şcolare şi înfiinţarea cabinetelor pe alte discipline;
Sistemul de informatizare este deficitar (lipsa calculatoarelor performante, softurilor educaţionale etc.).
OPORTUNITĂŢI
descentralizare şi autonomie instituţională
parteneriat cu comunitatea locală (primărie, părinţi), firme
posibilitatea antrenării elevilor şi părinţilor în activităţi productive şi de întreţinere a şcolii
Valorificarea şi amenajarea spaţiilor excedentare ale şcolii.
Atragerea de fonduri extrabugetare prin programe şi proiecte externe, cadrele didactice având o vastă experienţă în acest domeniu.
AMENINŢĂRI
degradarea spaţiilor şcolare datorită fondurilor băneşti limitate, alocate pentru întreţinerea şcolii
lipsa conştiinţei morale a unor elevi privind păstrarea şi întreţinerea spaţiilor şcolare
ritmul accelerat al schimbărilor tehnologice conduce la uzura morală a echipamentelor existente şi a bazei logistice.
PUNCTE TARI
Aşezarea geografică a localităţii, distanţa apropiată de principalele oraşe ale judeţului şi faţă de capitală
Populaţia localităţii în creştere
Coexistenţa mai multor comunităţi naţionale pe teritoriul comunei (rromi, greci, bulgari, basarabeni, evrei etc)
Sensibilizarea şi implicarea comunităţii prin desfăşurarea unor programe desfăşurate în şcoală (Eco-Şcoala, Să învăţăm despre pădure, ACIS, Educaţie Ecologică, Educaţie pentru sănătate etc)
întâlniri semestriale cu Comitetul consultativ al părinţilor, suplimentate de consultaţii individuale cu părinţii
relaţia profesori-elevi-părinţi-comunitate se realizează prin intermediul serbărilor şcolare şi ale şedinţelor cu părinţii
colaborarea cu diverse instituţii creează premise pentru introducerea elevilor în mediul comunitar pentru socializarea lor.
PUNCTE SLABE
Legăturile cu firme şi licee în vederea realizării unei orientări vocaţionale adecvate sunt insuficiente şi necoordonate
puţine activităţi desfăşurate în şcoală care să implică coparticiparea tuturor părinţilor din lipsa unui spaţiu adecvat.
Situaţia social- economică precară a membrilor comunităţii îi împiedică să se implice în întreaga activitatea şcolară.
Atitudinea de neimplicare a unor membri ai comunităţii şi menţinerea unor mentalităţi pasive în rezolvarea unor probleme care îi privesc direct.
Lipsa spaţiului amenajat la nivelul comunităţii (Cămin cultural, Sală de spectacole, cinematograf) în care membrii acesteia să se întâlnească pentru schimburi de idei.
Slaba implicare a tinerei generaţii în conservarea tradiţiilor pentru păstrarea identităţii culturale a comunităţii
Slaba conturare a identităţii comunităţii
Relaţie partenerială restrictivă şi sporadică şcoală – comunitate, şcoală – părinţi.
Slaba capacitate instituţională locală de a administra şcoala.
Slaba cunoaştere a copiilor de către părinţi şi implicarea redusă a acestora în dezvoltarea personalităţii lor.
OPORTUNITĂŢI
disponibilitatea şi responsabilitatea unor instituţii de a veni în sprijinul şcolii (Primărie, Biserică, Poliţie, instituţii culturale)
dorinţa exprimată de Consiliul reprezentativ al elevilor, privind desfăşurarea de activităţi comune părinţi-profesori-elevi
Potenţialul turistic şi cultural al localităţii( Muzeul „Alexandru Sahia”, Biserica „Sf. Dumitru construită de Matei Basarab, situl arheologic din zona Sultana, Dunărea şi Mostiştea, Pădurea Ciornuleasa)
interesul firmelor de a-şi recruta şi forma în perspectivă personal specializat din rândul elevilor
interesul (altor şcoli) instituţii omoloage pentru schimburi de experienţă
există specialişti în diverse domenii de activitate pe care îi putem folosi în centul cultural
AMENINŢĂRI
nivelul de educaţie scăzut şi timpul limitat al părinţilor pot conduce la slaba implicare a părinţilor în viaţa şcolară
instabilitate la nivel social şi economic a instituţiilor potenţial partenere
slaba informare privind specificul şi inadecvarea activităţilor propuse de către instituţiile partenere
situaţia socială şi economică precară actuală poate duce la degradarea relaţiilor între partenerii comunităţii
scăderea interesului faţă de şcoală a tuturor partenerilor.
Există pericolul de pierdere a valorilor culturale autentice şi de înlocuire cu o subcultură
VIZIUNEA ŞCOLII: Onorându-şi statutul de şcoală cu tradiţie în pregătirea elevilor, Şcoala „Matei Basarab” Mânăstirea este dedicată dezvoltării personale şi profesionale a elevilor în condiţii de calitate a procesului educaţional asigurându-le şanse de integrare socială în comunitate şi de continuare a învăţării.
MISIUNEA
ŞCOLII Interacţiunea
şcolii cu mediul social, cultural şi economic urmăreşte
transformarea acesteia într-un centru de resurse educaţionale,
culturale şi de servicii oferite comunităţii printr-un program
bogat de activităţi extra-curriculare, prin existenţa unor
politici şcolare de dezvoltare a spiritului civic al elevilor şi
prin prezenţa în permanenţă în şcoală a membrilor
comunităţii.
În urma analizei detaliate bazată pe metoda SWOT şi ca răspuns la întrebările: De ce, Ce, Cum, Cine, Cu ce, Când, referitoare atât la unitatea şcolară, cât şi la comunitate, au fost identificate nevoile prioritare pe care dorim să le soluţionăm, deoarece considerăm că prin dezvoltarea gradului de civilizaţie şi cultură al locuitorilor pot fi soluţionate şi celelalte nevoi latente (legate de ecologie, sociale, economice, etc.).
Formarea elevilor şi a membrilor comunităţii în conformitate cu cerinţele unei societăţi democratice bazată pe spirit critic, inovaţie, iniţiativă, şi cu o educaţie multiculturală, astfel încât şcoala să devină un centru al tuturor, un suport informaţional şi educaţional bazat pe cooperare, comunicare şi consiliere.
Înfiinţarea unui spaţiu multifuncţional în care să se desfăşoare întâlniri, spectacole, serbări, simpozioane, prezentări de carte, activităţi multisectoriale şi de petrecere a timpului liber.
Stabilirea unor relaţii de prietenie-colaborare între toţi membri comunităţii care să sprijine financiar şi administrativ activităţile organizate atât la nivelul şcolii, cât şi al comunităţii.
Asumarea identităţii spaţiului în care trăiesc, prin cunoaşterea moştenirii culturale şi a tradiţiilor.
Creşterea randamentului şcolar prin îmbunătăţirea bazei materiale care să corespundă curriculumului naţional.
Identificarea unor mecanisme pentru dezvoltarea potenţialului turistic la zonei.
Ca urmare a identificării nevoilor concrete de educaţie existente la nivelul comunităţii ne propunem următoarele ţinte strategice în vederea soluţionării acestora:
Adecvarea ofertei educaţionale la nevoile şi cerinţele comunităţii pentru ca şcoala să devină centrul cultural-educativ.
Formarea unei atitudini deschise în relaţiile profesor-elev pentru crearea unui climat favorabil obţinerii performanţelor. (Învăţarea centrată pe elev)
Implementarea în şcoală a sistemului naţional pentru asigurarea calităţii în vederea îmbunătăţii calităţii procesului de învăţământ.
Creşterea ofertei de activităţi extraşcolare şi a ofertei de petrecere a timpului liber.
Dezvoltarea relaţiilor comunitare
Educarea tinerei generaţii în spiritul păstrării culturii, tradiţiilor şi obiceiurilor locale.
Atragerea de fonduri şi resurse materiale pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea bazei materiale existente în conformitate cu noile standarde naţionale.
Popularizarea potenţialului turistic în vederea atragerii unor investitori şi a turiştilor.
Realizarea ţintelor propuse vor duce la rezolvarea nevoilor prioritare ale şcolii şi comunităţii ce vizează sensibilizarea şi formarea elevilor şi a membrilor comunităţii în spiritul unei societăţi democratice bazată pe spirit critic, inovaţie, iniţiativă, cooperare, comunicare, păstrarea tradiţiilor şi obiceiurilor locale, creşterea randamentului şcolar, valorificarea potenţialului turistic, etc. Nerezolvarea acestor nevoi poate duce la:
Şcoala să rămână un spaţiu închis, ocupându-se numai de educaţia elevilor, în sensul strict al cuvântului.
Oamenii vor rămâne închistaţi în mentalităţile de până acum, neimplicându-se în rezolvarea problemele ce îi vizează direct.
Elevii nu sunt legaţi de spaţiul în care trăiesc, neasumându-şi identitatea culturală.
Nu se poate realiza un învăţământ de calitate în lipsa fondurilor necesare, primând principiul cantităţii şi nu al calităţii.
Nevalorificarea potenţialului turistic al zonei poate duce la pierderea unor oportunităţi financiare şi crearea de locuri de muncă.
Ţinta |
Opţiunea curriculară |
Opţiunea financiară şi a dotărilor materiale |
Opţiunea investiţiei în resursa umană |
Opţiunea relaţiilor comunitare |
Adecvarea ofertei educaţionale la nevoile şi cerinţele comunităţii pentru ca şcoala să devină centrul cultural-educativ al acesteia. |
Introducerea în CDŞ a unor discipline oferta şcolii să cuprindă CDŞ-uri legate de istoria, folclorul, tradiţii, obiceiuri, meşteşuguri la nivelul localităţii. |
Achiziţionarea de mijloace necesare desfăşurării activităţilor (instalaţii de sonorizare, mijloace audio-video, aparat foto, costume populare, instrumente muzicale) |
Programe de formare a cadrelor didactice, a părinţilor, a meşterilor locali pentru comunicare şi participare. |
Solicitarea membrilor comunităţii pentru sprijinul oferit de persoane cu abilităţi în domeniu. |
Formarea unei atitudini deschise în relaţiile profesor-elev pentru crearea unui climat favorabil obţinerii performanţelor. (Învăţarea centrată pe elev) |
- Familiarizarea cadrelor didactice cu strategiile moderne de predare învăţare prin organizarea în şcoală a unor cursuri de predare - Proiectarea şi desfăşurarea lecţiilor prin respectarea principiilor didactice şi promovarea învăţării centrate pe elev. - Elaborarea CDŞ şi CDL în raport cu opţiunile, aptitudinile şi interesele elevilor şi părinţilor - Crearea unui program de pregătire special pentru elevii cu nevoi speciale - Încurajarea şi stimularea elevilor pentru participarea la concursuri, sesiuni de referate etc |
- Achiziţionarea unor materiale didactice care să vină în sprijinul cadrelor didactice în vederea desfăşurării activităţilor la clasă. - Susţinerea unor activităţi demonstrative în cadrul comisiilor metodice şi efectuarea unor asistenţe la ore care să urmărească învăţarea centrată pe elev. - Aplicarea unor chestionare elevilor şi părinţilor în vederea stabilirii CDŞ-ului şi CDL-ului. - Organizarea orelor de meditaţii şi consultaţii.
- Organizarea şi desfăşurarea tuturor etapelor concursurilor şcolare, stimularea cu premii a tuturor elevilor care participă la faza judeţeană. |
- Programe de formare a cadrelor didactice în vederea însuşirii noilor metode de predare şi învăţare.
- Organizarea unor întâlniri comune elevi – părinţi – profesori în vederea stabilirii CDŞ-urilor şi CDL-urilor respectând specificul zonei şi al şcolii în care ne aflăm.
- Depistarea elevilor, cu aptitudini, pe discipline, stabilirea programului de pregătire suplimentară şi desfăşurarea tuturor etapelor concursurilor şcolare în vederea unei selecţii riguroase.
- Înfiinţarea unui centru de excelenţă. |
- Atragerea de fonduri de la comunitatea locală în vederea achiziţionării materialelor didactice şi formarea continuă a cadrelor didactice.
- Învitarea membrilor Comisiei de asigurarea calităţii în învăţământ la activităţile demonstrative, dezbateri pe marginea acestuia şi la întocmirea raportului de autoevaluare privind principiul 5 – „Învăţarea centrată pe elev”
- Consultarea membrilor comunităţii în stabilirea CDL-urilor la clasele SAM
- Obţinerea de fonduri din partea comunităţii în vederea premierii elevilor cu rezultate deosebite. |
Implementarea în şcoală a sistemului naţional pentru asigurarea calităţii în vederea îmbunătăţii calităţii procesului de învăţământ. |
- Elaborarea unui plan de acţiune în asigurarea calităţii în educaţie - Implementarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurarea calităţii în activitatea educativă şi cea managerială - Realizarea anuală a unui raport de evaluare internă privind calitatea educaţiei în şcoală |
- Modernizarea centrului de documentare şi informare şi achiziţia de software educaţional. |
Implicarea cadrelor didactice ce au participat la cursuri de formare în implementarea sistemului de asigurare a calităţii.
|
Invitarea membrilor Comisiei de asigurarea calităţii în învăţământ la activităţile demonstrative, dezbateri pe marginea acestuia şi la întocmirea raportului de autoevaluare |
Creşterea ofertei de activităţi extraşcolare şi a ofertei de petrecere a timpului liber. |
Promovarea la toate disciplinele a unor activităţi care să vizeze comunicarea deschisă şi responsabilă între profesori şi elevi |
Achiziţionarea unor mijloace didactice auxiliare (aparat foto, cameră video, etc.) |
Formarea cadrelor didactice şi motivarea suplimentară a personalului din fonduri extrabugetare, din sponsorizări, donaţii şi prime de 2% |
Realizarea unor activităţi comune comunitate-şcoală la nivelul acesteia şi extraşcolar |
Dezvoltarea relaţiilor comunitare |
- Educarea elevilor prin disciplinele de bază şi prin CDŞ pentru parteneriat şi cooperare în comunitate - Formarea şi motivarea personalului şcolii prin promovarea unei atitudini deschise faţă de comunitate |
- Tipărirea şi răspândirea în comunitate a unor materiale promoţionale (afişe, broşuri, etc.) - Atragerea unor donaţii şi sponsorizări (5 burse) de la genţii economici din zonă pentru elevii cu rezultate deosebite |
- Programe de formare pentru cadrele didactice, părinţi şi reprezentanţi ai comunităţii în domeniul comunicării - Program de consultanţă acordat de diriginţi părinţilor minim o oră pe lună. |
- Realizarea în comun a unor activităţi şcolare şi extraşcolare - Conceperea unor acţiuni cu agenţii economici şi comunitatea în regim de parteneriat. |
Educarea tinerei generaţii în spiritul păstrării culturii, tradiţiilor şi obiceiurilor locale |
Introducerea în CDŞ a unor discipline oferta şcolii să cuprindă CDŞ-uri legate de folclorul, tradiţii, obiceiuri, meşteşuguri la nivelul localităţii |
Achiziţionarea de mijloace necesare desfăşurării activităţilor (instalaţii de sonorizare, mijloace audio-video, aparat foto, costume populare, instrumente muzicale) |
Programe de formare, a cadrelor didactice, a părinţilor, a meşterilor locali pentru comunicare şi participare. |
Solicitarea membrilor comunităţii pentru sprijinul oferit de persoane cu abilităţi în domeniu. |
Atragerea de resurse financiare şi dezvoltarea bazei materiale |
Educarea elevilor prin disciplinele de bază în spiritul economiei de piaţă. |
Tipărirea şi răspândirea unor materiale Achiziţionarea de mijloace moderne de calcul; |
Formarea personalului didactic în cadrul unei şcoli de afaceri |
Realizarea unor parteneriate cu diferiţi agenţi economici, Camera de Comerţ şi Industrie care să sprijine şi să desfăşoare activităţi în comun cu şcoala. |
Popularizarea potenţialului turistic în vederea atragerii unor investitori şi a turiştilor |
Educarea elevilor prin curriculum naţional (organizarea unor excursii în orizontul local, drumeţii, concursuri) |
Achiziţionarea de biciclete, aparat foto, cameră video, calculator, imprimantă. |
Organizarea de întâlniri comune elevi- părinţi- reprezentanţi ai mediului |
Realizarea unor activităţi extraşcolare la care să participe reprezentanţi din toate domeniile. |